Seraljen samfällighetsförening © 2008 • webmaster@seraljen.se • Tomas Holmqvist •
Allmänt om Seraljens Samfällighetsförening
Seraljens samfällighetsförening inregistrerades den 24 januari 1975 och har till uppgift att förvalta gemensamma anläggningar.
I samfällighetsföreningen finns 68 fastigheter, Björnidegränd 53 – 187.
Att vara medlem innebär både fördelar och förpliktelser. Här berättar vi om dessa och en del av vad Du i övrigt bör känna till.
Styrelsen väljs på ordinarie föreningsstämma i mars varje år. Normalt sammanträder styrelsen en gång i månaden med uppehåll under sommarmånaderna.
Styrelsens medlemmar hittar Du i menyn till vänster.
Samfällighetsavgiften
Vid föreningsstämman beslutas om avgifter till samfälligheten och budget mm.
Samfällighetsavgiften används för att betala föreningens löpande utgifter såsom:
- sophämtning
- vatten och avlopp
- gemensam el
- snöröjning och sandning
Ytterligare utgifter för underhåll och drift som täcks av samfällighetsavgiften finns under ”Gemensamma åtaganden”.
Föreningens bankgirokontonr: 5671-3720
Avgiften ska erläggas kvartalsvis i förskott, förfallodatum är:
31/3, 30/6, 30/9, 31/12
Om avgiften justeras på föreningsstämman gäller ny avgift från kvartal 2.
Gemensamma åtaganden
Medlemmarna i samfälligheten har hand om löpande skötseln av gemensamma anläggningar genom egna arbetsinsatser.
Det gör vi för att hålla kostnaderna nere och för att alla ska känna ansvar för områdets utseende. Samfälligheten är indelad i städområden där varje städlag ansvarar för skötseln av det egna området.
Arbetsinsatserna kan, beroende på var man bor i området, innebära klippning av gräsmatta, rensning av ogräs, beskärning av buskar eller träd etc.
Föreningen har en del trädgårdsredskap. T ex motorgräsklippare, skottkärra, stege mm. Redskapen förvaras i förrådet på gaveln av gemensamhetslokalen och lämnas tillbaka i gott skick. Du kommer in i lokalen med garagenyckeln.
Samfälligheten ansvarar för allt underhåll och drift av:
- körvägar, gångvägar och andra förbindelseleder
- parkeringshus
- gemensamhetslokalen
- lekplatser
- trädgårdsanläggningar
- ledningar för vatten och avlopp
- ledningar för tele- och kabelTV-nätet
- belysning
Städdagar
Föreningen har gemensamma städdagar om våren och hösten, dessa anslås i SeraljenNytt. Vi jobbar i de städlag och städområden som nämnts tidigare. Hushållen förväntas vara med vid minst ett tillfälle varje år.
Container för det gemensamma avfallet från städdagarna ställs upp vid vändzonen.
På städdagen får deltagarna information om vad som får slängas i containern. Om inte reglerna för vad som får respektive inte får slängas i containern efterföljs får vi dryga böter!
Städdagarna avslutas med förtäring.
Har Du övrigt avfall/skräp kan Du lämna det på Lövsta återvinningsstation.
Vi är alla ansvariga för områdets utseende och trivsel. Släng inte papper, flaskor, fimpar och annat skräp!
Parkeringshuset
Parkeringshusets undre plan rymmer 68 platser. Då försäkringen endast omfattar förvaring av fordon samt släp så är alla annan förvaring förbjuden.
Garageportarna öppnas med separat nyckel som följer med vid husköpet alternativt med fjärkontroll.
OBS! Motorvärmare måste vara kopplad till tidur, max 3 timmars gångtid.
Övre garageplan är även avsedd för gästparkering. Här har föreningen tio platser med eluttag, vintertid kan medlemmar hyra dessa.
Bilkörning i området
Bilkörning fram till den egna fastigheten för i- och urlastning av tyngre saker är tillåten, tyngre saker kan
t.ex vara flera matkassar, möbler och dylikt.
DET ÄR DE GÅENDES HASTIGHET SOM GÄLLER!
Parkering
Inom samfälligheten parkerar vi våra bilar:
- i parkeringshuset och på p-däcket ovanpå parkeringshuset
Inom samfälligheten är det PARKERINGSFÖRBUD:
- i vändzonen
- på alla gångvägar
- på infartsvägen till övre och undre garageplan
Biltvättning
Våra vattenbrunnar saknar oljeavskiljningsfilter, därför får biltvätt med rengöringsmedel inte förekomma i garaget eller i området i övrigt.